Amerika – Werken in Amerika, hoe te regelen?
Het visum voor Amerika regelen, hoe gaat dat?
Aan het einde van mijn zomerseizoen 2013 als reisleidster op Kos besloot ik dat ik iets anders wilde gaan doen. Ik had het een beetje gehad met de klagende toeristen en hotels die hun zaken niet op orde hadden. Tevens wilde ik gewoon iets heel anders gaan doen, even weg uit de toerisme. En weg uit Europa 🙂
Hoe kwam ik op het idee om in Amerika te gaan werken?
In december was ik veel in Amsterdam te vinden en sprak ook regelmatig met een oud collega af in de Starbucks waar wij de hele middag aan het werk waren op onze laptops. Zij vertelde mij dat ze een aantal jaren terug stage had gelopen in Amerika en dat het zo’n geweldige ervaring was geweest. Hhhmmmm…dat leek mij ook wel iets.. Hele middagen en avonden had ik zoektochten op het internet, welke diploma’s had ik nodig, welke eisen werden er aan mij gesteld, welke mogelijkheden waren er, welke organisatie sprak mij het meest aan en waar in Amerika waren er mogelijkheden om te gaan werken.
Op 6 januari schreef ik mezelf in bij American hospitality en op 14 maart vloog ik naar Amerika. Op zich redelijk snel als je bedenkt wat je allemaal nog moet regelen en doen voordat je daadwerkelijk naar Amerika mag om daar te gaan ‘werken’. Inderdaad, werken tussen aanhalingstekens want het heet eigenlijk stage lopen want werken mag niet, dat terzijde. Het verkrijgen van een visum en het regelen van een placement is een redelijk lang traject en ik raad je aan om er ook de tijd voor te nemen. Ik heb het in iets meer dan 2 maanden geregeld, maar dit was wel best stressvol.
Januari 2014.
Op 6 januari schreef ik mezelf in bij American Hospitality Academy, een organisatie die stages organiseren en dus jouw sponsor mogen zijn.
Op 9 januari stuurde ik mijn aanvraag in en kreeg ik hiervan een bevestiging op mijn email.
Op 11 januari ontving ik een email met plaatsingsmogelijkheden. Ik mocht uitkiezen waar mijn voorkeur naar uitging. Ik zag New York en was meteen verkocht, dat wil ik!!
Op 16 januari ontving ik van AHA een mail dat ze overleg hadden gehad tussen mijn begeleider en de Placement Director en ze wilde mij graag spreken over de mogelijk om stage te lopen bij een Country Club in New York. Ze stuurde mij alvast gegevens van de club. Ook hadden ze een profiel voor mij aangemaakt op hun site waar ik kon inloggen en de status van mijn aanvraag kon bekijken.
Op 18 januari stuurde ik een antwoord terug dat ik graag het proces wilde voortzetten. Ik had het document doorgelezen en het klonk allemaal prima.
Thank you very much for your email. I’m very interested in the opening at the Country Club in New York state. I read the attachment and it sounds very good for me. I would like to continue the progress.
Op 19 januari ontving ik een antwoord dat ze een afspraak hadden gemaakt voor een interview via de telefoon voor de week erop. Spannend!
Op 20 januari ontving ik hiervan een bevestiging. Omdat ik zo spoedig mogelijk naar het buitenland wilde was er geregeld dat ik zo snel mogelijk het interview zou krijgen.
We have reviewed your application and would like to schedule an interview with you for 01/21/2014 12:30 PM(month/day/year) GMT+1.
In de email stonden het telefoonnummer dat ik moest bellen en hoe ik mijzelf kon voorbereiden op het gesprek.
Op 21 januari ontving ik een email met de bevestiging dat ik interesse had in de positie ‘Food & Beverage’ supervisor.
Op 21 januari had ik ook het interview, dit deden ze telefonisch zodat ze meteen konden horen of mijn Engels goed was. Het gesprek verliep erg goed en de interviewer vertelde mij aan het eind van het gesprek dat ze mij de stage wilde aanbieden. Hooray!
Op 28 januari kreeg ik weer een email met daarin het verzoek om in te loggen op mijn account en de gevraagde documenten te uploaden:
- Proof of Academic Status (mijn diploma van HBO)
- Proof of Employment (mijn werkgeschiedenis inclusief officiele verklaringen)
- Financial Security Statement (mijn ouders stonden garant voor mij)
- Copy of Valid Passport (kopie van mijn passport)
- Video Embed Code (ik moest een video van mezelf maken)
- Deposit Payment (aanbetaling voor de bemiddeling)
Op 30 januari had ik alles in mijn account gezet en kreeg ik van AHA hiervan een bevestiging.
Februari 2014
Op 5 februari kreeg ik de bevestiging dat al mijn ingezonden papieren goed waren en dat de Compliance Director ernaar ging kijken. De volgende stap was de Placement Director.
Op 6 februari was alles nagekeken en kreeg ik van de Placement Director een interview offer met de Country Club waar ik zou gaan werken.
The Skype Webcam interview will take place Monday, February 10 between 10-11am EST.
Op 7 februari ontving ik een email dat ik een aparte reisverzekering moest afsluiten wat verplicht was als J-1 student.
Your travel insurance is needed from a US insurer as part o the J-1 Program this is about $1.08 per day so about $365 USD for the year
Op 10 februari had ik het Skype interview met de Food & Beverage supervisor van de Country Club. Spannend! Het ging super goed en we sloten beide met een goed gevoel het gesprek af. Eventjes daarna ontving ik een email van AHA met de titel:
Congratulations! Open with ENTHUSIASM!
Whoohooo, OMG, ik ga naar NEW YORK!!
EN met dit goede nieuws volgde meteen weer een aantal eisen/papieren die ik moest gaan verzamelen en doormailen:
- Overeenkomst doorlezen en ondertekenen
- J-1 Program verzekering afsluiten en bewijs toevoegen
- Pre-Arrival Orientation afronden
- Training Plan (DS-7002) doorlezen en ondertekenen
- Eventuele aanpassingen maken aan andere documenten
- DUE DATE: February 17, 2014
Once all items are completed, you will receive notification that your DS-2019 has been issued and your DS-2019 Kit has been mailed, allowing you to schedule your Embassy appointment. Remember, check your e-mail regularly and log back into your file to view your most updated status.
Op 11 februari ontving ik van mijn Compliance Director een felicitatie.
Op 11 februari ontving ik de bevestiging dat mijn DS-2019 formulier was aangevraagd. Ik moest deze zeer goed doorlezen en ervoor zorgen dat er geen fouten instaan. Dit formulier is de aanvraag voor het echte visa.
Op 13 februari ontving ik een email dat ik de volgende documenten moest doorsturen:
We require the following document(s) from you:
- Proof of Insurance
- Programfees
- Agreement
- Completed Orientation
Op 13 februari sloot ik een ‘Lang in het buitenland’ verzekering af bij de Abn Amro.
Op 15 februari ontving ik een email met daarin de inloggegevens voor de ‘studie’.
Welcome to AHA’s J-1 Intern, Train and Work Program. To help you become more familiar with our program, it is mandatory that you complete your AHA Pre-Arrival Orientation seminar.
Op 18 februari kreeg ik een email dat ik nog een verzekering moest afsluiten. Erg onduidelijk welke verzekeringen er allemaal nodig zijn en zelfs mijn zorgverzekering (CZ) en reisverzekering (ABN AMRO) weten niet wat er nu wel of niet nodig is.
The required insurance must be arranged through AHA’s preferred vendor International Plan. Quotes and policies can be viewed and purchased atwww.ahainsurance.com Proof of insurance must be submitted to AHA prior to visa documents being sent to participants.
Op 18 februari ontving ik de Intern Trainee Agreement. Een document met alle regels en werkwijze van de Country Club.
Op 20 februari had ik de extra verzekering afgesloten. Beetje onnodig omdat ik al goed verzekerd was maar het moest. Helaas.
Op 20 februari waren ook alle vereiste papieren rond en goedgekeurd. Ik kreeg een bevestiging dat mijn DS formulier zo spoedig mogelijk opgestuurd zou worden.
Op 26 februari ontving ik een formulier dat ze extra gegevens nodig hadden voor mijn DS-formulier
Op 26 februari kreeg ik later op de middag een bevestiging dat mijn DS-2019 Kit op de post gegaan was.
Your DS-Kit has been mailed. This email will outline important details regarding your J-1 program, the U.S. Embassy Appointment and arrival to the USA.
Maart 2014
Op 6 maart had ik een afspraak bij de Amerikaanse Ambassade in Amsterdam. Gelukkig wilde een vriendin met mij mee gaan en kon zij tijdens het gesprek een koffie drinken bij Starbucks. Je mag namelijk bij de Ambassade geen electronische apparaten mee naar binnen nemen. Mijn telefoon, laptop en tas kon ik mooi bij mijn vriendin laten.
Het gesprek:
De Amerikaanse Ambassade bevindt zich aan het Museumplein in Amsterdam. Het is een groot gebouw met een, natuurlijk, Amerikaanse vlag en een groot hek eromheen. Eerst mag je buiten voor de Ambassade in de rij staan, stik zenuwachtig! Als je naar binnen wordt geroepen moet je jezelf melden bij een receptie. Daar wordt je aanvraag nagekeken en krijg je een nummer mee. Je meegenomen tas wordt gecontroleerd en je gaat door een controle heen (net als op de luchthaven). Vervolgens moet je in een kamer/ruimte met aan de zijkant loketten wachten tot je nummer in beeld komt. Als je aan de beurt bent mag je naar zo’n loket lopen, je papieren afgeven, deze worden nagekeken en ze stellen je vragen omtrent je stage ‘waarom wil je in Amerika stage lopen en niet in Nederland?’, ‘hoe weten we zeker dat je weer terug naar Nederland gaat?’ en ‘wat ga je allemaal in Amerika doen?’ Op zich niet zo’n moeilijke vragen maar je moet wel goed weten welk antwoord je moet geven en vooral niet twijfelachtig zijn. Het kan namelijk best intimiderend overkomen de strenge procedure bij de Ambassade. Gelukkig ging het eerste gesprek goed en ik mocht weer plaatsnemen op een stoel om te wachten. Na 10 minuten werd ik weer opgeroepen en gaven ze mij het goede nieuws ‘je aanvraag is approved, you are getting the visa.’ Ik moest nog mijn paspoort, enveloppe met mijn adres en postzegel erop en (speciaal formaat) pasfoto inleveren en ik mocht naar buiten. Mijn paspoort werd met de post nagestuurd. Wel erg vreemd trouwens, je paspoort gewoon achterlaten….iets wat altijd afgeraden wordt maar kennelijk moet het zo.
Op 6 maart nam ik in de namiddag contact op met AHA om door te geven dat het gesprek bij de Ambassade goed was gegaan en dat ik het felbegeerde visa in mijn paspoort zou krijgen. Ze reageerde vrij snel hierop met een felicitatie en de melding of ik op 15 maart zou willen beginnen op de Country Club.
Op 11 maart komt ’s ochtends mijn paspoort met de post binnen en boekte ik meteen mijn ticket naar New York met vertrek op 14 maart. Mijn voorkeur ging uit naar een ticket van Dusseldorf naar JFK airport in New York. De prijs viel hartstikke mee, € 568,00 voor een retourticket met Air Berlin en dat 3 dagen voor vertrek.
Op 14 maart werd ik stikzenuwachtig wakker, vandaag ga ik naar New York, whoohoo!! Mijn tas netjes ingepakt, handbagage klaar. Mijn ouders brachten mij naar Dusseldorf. Inchecken, kopje koffie, door de douane en let’s go!
Na 8 uur vliegen kwam ik aan op luchthaven JFK, New York! Bij de douane ging het vlotjes, mijn papieren werden nagekeken en ik moest een aantal vragen beantwoorden ‘What are you going to do here?’, ‘Why did you choose America?’ en ‘When are you flying back home?’. Check! Ik gaf 3 x het goede antwoord en mocht, met een stempel in mij paspoort, doorlopen.
Buiten besloot ik, na even zoeken naar het openbaar vervoer, om een taxi te nemen richting de Country Club. Niet een originele gele taxi maar een auto waarmee je van tevoren een prijsafspraak maakt.
En daar ging ik, met op de achtergrond de skyline van New York, het drukke verkeer in op weg naar de Country Club waar ik 10 maanden ga verblijven. Spannend!