Latijns Amerika – Cuba

_dsc8277

Een week naar Cuba, mijn verslag

Bacardi, Havana, sigaren, oldtimers, Che Guevara en piña colada, inderdaad, we zijn onderweg naar Cuba! Vanochtend vroeg vertrokken vanaf Schiphol en na de nodige uurtjes _dsc8264vliegen komen we ´s middags aan in Havana, de hoofdstad van Cuba. We worden door een taxi opgehaald en naar Iberostar Parque Central gebracht. Een oase van rust in de sfeervolle en indrukwekkende hoofdstad. Na een vriendelijk ontvangst door de receptie mogen we meteen doorlopen naar onze suite in het koloniale gedeelte van het hotel. Een luxe suite op de achtste verdieping van het hotel met een schitterend uitzicht over de stad. De suite is groot genoeg om verstoppertje te spelen, een aparte hal, woonkamer, omkleedkamer, riante slaapkamer en luxe badkamer, helemaal super. Ook het ontbijt de volgende dag is super met veel keuze uit verse broodjes, verschillende zoete broodjes, beleg, eitjes, pancakes en nog véél meer. Een goede start om de dag te beginnen!

_dsc8239
Het uitzicht vanaf ons hotel

_dsc8252
Oldtimers everywhere

p4090035Havana is een echte wereldstad;  mooie gebouwen worden afgewisseld door simpele houten huisjes, luxeuse winkels naast simpele verkoopstalletjes en op de straten worden gammele autootjes ingehaald door de mooi opgeknapte oldtimers. De belangrijkste bezienswaardigheden in Havana zijn toch wel El Capitolio (Cuba heeft het bekende Capitool uit Amerika nagebouwd), café van de bekende schrijver Hemingway, het kasteel dat vroeger de stad beschermde en de vleermuis van Bacardi die boven de stad uitsteekt.  Maar om het echte Cubaanse gevoel te krijgen is het beste om door de straten te struinen, her en der een piña colada te drinken en je te vergapen aan de schitterende oldtimers die voorbij komen. En natuurlijk een sigarenfabriek te bezoeken, een must in Cuba!

Varradero, een toeristen bestemming

p4090039Na een nacht Havana gaan we door naar Varradero. Ongeveer 2,5 uur rijden met onderweg een tussenstop voor, natuurlijk, een heerlijke piña colada. In Varradero verblijven we in Iberostar Lagun Azul, wederom een mooi resort. Dit hotel is all-inclusive en werkelijk alles zit erbij inbegrepen, de minibar in de kamer, een ijsje ’s middags, een pizza ’s avonds laat, alle heerlijke cocktails, een middernacht frietje, alles was prima geregeld. Wij hebben welgeteld één excursie gedaan (snorkelen in een baai en zwemmen in een grot, aanrader) en voor de rest heerlijk gerelaxed en genoten van het zwembad en het zonnetje. En regelmatig met de toeristenbus voor 5 cuc naar het centrum van Varradero gegaan om op een terrasje te gaan zitten (alweer een piña colada), het stadspark te bezoeken (helaas vergane glorie, geen aanrader) en wat souvenirtjes te kopen. En natuurlijk een fles echte Havana rum aan te schaffen. En voor een gezonde portie natuur en cultuur is het natuurpark dicht bij het hotel een echte aanrader.

_dsc8270De laatste nacht hebben we weer in Havana doorgebracht en natuurlijk weer geslapen in Iberostar Parque Central. Deze keer geen suite maar een gewone kamer die ook perfect was. We hebben nog een lange wandeling door de stad gemaakt en daarbij ook de wijken rondom de stad aangedaan. Vanuit Nederland hadden wij pennen , kleurpotloden, kleurkrijtjes, tekenpapier en zeep meegenomen en dit in deze wijken uitgedeeld. Even voelden wij ons ongemakkelijk, wij als rijke toeristen delen simpele dingetjes uit, maar de vrolijkheid en dankbaarheid van de lokale bevolking maakten alles goed.

En met de lachende gezichtjes van de kindjes op onze netvlies, de zoete smaak van piña colada nog in de mond, bruin gekleurde huid door de zon en het warme gevoel van de gastvrijheid van de Cubanen stappen wij weer in het vliegtuig terug naar Nederland.

Cuba, een ervaring om nooit te vergeten!