Egypte – Caïro in 2 dagen

Caïro in 2 dagen

Dag 1.

Caïro of Kaïro (Arabisch: القاهرة Al-Qāhira) is de hoofdstad van Egypte en bekend van de piramides, het Museum der Egyptsiche oudheden en het Tahrir plein.

’s Ochtends land ik op Caïro airport, ik heb alleen maar handbagage bij me d_DSC5799us ik ben snel bij de uitgang waar mijn gids en taxichauffeur al op me wachten. Ik heb 2 dagen de tijd om Caïro te ontdekken dus hop hop aan de slag!
Al rijdend door de stad wijst de gids mij verschillende bezienswaardigheden aan. We zijn onderweg naar de, in mijn ogen, belangrijkste bezienswaardigheid in Egypte, de piramides. In de verte zie ik boven de gebouwen de punten van de piramides uitsteken. Ongeduldig zit ik achterin de taxi terwijl deze zich een weg baant door het chaotische verkeer. Inhalen, toeteren, afsnijden, als je dit in Nederland doet mag je meteen je maandsalaris overmaken naar het CJIB maar hier in Caïro is het de normaalste zaak van de wereld. Een 5 baanse weg wordt met gemak omgetoverd tot een 8 baanse.

_DSC5793De piramides van Gizeh vinden we op een steenworp afstand van Caïro en die afstand daar is niks aan gelogen. Zodra we de laatste gebouwen passeren rijden we het terrein van de piramides op. De auto wordt geparkeerd en samen met mijn gids lopen we naar de entree. Er wordt nog een kaartje voor een piramide bezichtiging gekocht ‘Nicole, all the piramides are the same inside and Cheops is more expensive then Chefren’ en ik krijg dus een kaartje voor de Chefren piramide, prima.

Eerst lopen we het terrein een beetje over en mijn gids bombardeert mij met informatie ‘klassieke zeven wereldwonderen…Mykerinos/Chefren/Cheops… gebouwd tussen 2551 en 2472 vóór Christus…’. Pas nu ik hier sta en de piramides in het echt zie besef ik me dat dit echt wereldwonderen zijn. Indrukwekkend! Na de nodige informatie daal ik de Chefren piramide naar beneden af. Het valt me al meteen op dat de trap naar beneden heel erg smal en laag is en gebukt loop ik trappetje naar beneden toe. Het is in de piramide een flink aantal graden koeler dan buiten, wel zo prettig tijdens het afdalen en beklimmen van smalle trappetjes. Binnen in de piramide vind ik verschillende zalen en ruimtes, op zich is er niet heel veel te zien maar het idee dat je in een piramide bent is natuurlijk geweldig.

_DSC5759Als ik weer boven ben krijg ik een rondtocht op een kameel aangeboden. En natuurlijk word ik begeleid door een iets te gladde Egyptenaar ‘are you married…you have beautiful eyes…Dutch girls are the prettiest…’. Hahaha, sorry vriend maar deze woorden heb ik al vaker gehoord 🙂 We lopen een rondje langs de piramides en ik schiet honderden foto’s.

Na het rondje met de kameel voeg ik me weer bij mijn gids en pakken we de auto om de stad weer in te gaan. Eerst gaan we lekker lunchen bij een restaurant met uitzicht over de Nijl. Na de lunch staat een bezoek aan het Egyptisch museum in Caïro op het programma. In het museum staan 136.000 Oud-Egyptische items en gelukkig loodst mijn gids mij door het museum heen. Beelden, tronen, spullen uit het graf van Toetanchamon, mummies, gebruiksvoorwerpen, er staat zo ontzettend veel dat ik ruim 3 uur in het museum vertoef.
_DSC5815 _DSC5813 _DSC5807
Het Egyptisch museum. Zooooooo mooi!

Ik had graag wat langer willen blijven maar de gids wil nog wat van de stad laten zien en dat gaat overdag beter dan ’s avonds in het donker. Dus de auto weer in en al toeterend en afsnijdend gaan we de stad weer door terwijl de gids uitleg geeft over alles wat we onderweg tegenkomen. Nog voordat het donker is word ik afgezet bij mijn hotel, het Intercontinental Caïro Citystars, geregeld door mijn werk. Ik haal iets te eten bij het naastgelegen shopping mall en geniet, liggend op mijn comfortabel bed, nog na van alle indrukken van de stad.

Dag 2.

Ik word heerlijk relaxed wakker in mijn 2 persoons boxspringbed, luxe!! Helemaal vergeleken met mijn 1 persoons simpel matras bedje in Marsa Alam. Snel spring ik onder de douche en even later loop ik door shoppingmall die, zelfs op deze rustige morgen, te propperig en rumoerig aandoet. Na ruim 3 maanden geen normale winkels gezien te hebben is deze mall iets te veel van het goede. Ik haal een koffie en wat te eten en bel vervolgens mijn chauffeur weer op die een half uurtje later alweer voor het hotel verschijnt. Vandaag geen bezichtigingen of ingewikkelde uitleg, we gaan een tourtje door de stad maken, we gaan naar een mooi uitzichtpunt en daarna richting airport want vanavond vlieg ik alweer terug.